در حال بارگذاری
رضا صادقی مقدم

عکاسی. هنر دیدن. هنری که از روز اول پیدایش‌اش پیوندی جدایی ناپذیر با  فناوری و علم داشته است. البته در عکاسی، بدون دانش حداقلی از فناوری به کار رفته در دوربین و چاپ، نمی‌توان  به بالاترین سطح این هنر رسید. لزوم تسلط بر تمام توانایی‌های دوربین پس از انقلاب دیجیتال و هجوم فناوری‌های پیشرفته و مفید دوچندان شده است. با ما در مجموعه سافاری کیش همراه باشید تا در چند مقاله‌ی پیوسته با دوربین دیجیتال و اصولی پایه‌ای عکاسی دیجیتال آشنا شویم.

digital photography Guid این راهنما برای کسانی نوشته‌ شده است که می‌خواهند بیشترین کارایی را از دوربین خود بگیرند. چه دوربین‌های DSLR، چه دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و چه دوربین‌های خانگی و کوچک. اگرچه این مقاله راهنمای کاملی برای استفاده‌ی تازه‌کارها است اما می‌تواند راهنمای خوبی برای تسلط هرچه بیشتر بر دوربین و یادآوری برخی اصول و امکانات برای عکاسان با تجربه‌تر نیز باشد. زمانی را به یاد می‌آورم که پس از خرید اولین دوربین جدی! خود چقدر وحشت زده بودم و چقدر مقاله‌ای ساده مثل این که خالی از اصطلاحات سنگین و فوق تخصصی است می‌توانست مرا در آغاز یاری دهد. در مقاله‌ی پیش رو شما کنترل‌های کلیدی دوربین خود را خواهید شناخت، با کارایی آنها آشنا خواهید شد و مهم‌تر از همه یاد خواهید گرفت که چطور از آن‌ها جهت گرفتن تصاویری عالی استفاده کنید. این مقاله را با دقت بخوانید تا روش کنترل نور‌دهی را جهت ثبت تصاویری کاملا متعادل کشف کنید، راه درست تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر را بیاموزید، یاد بگیرید چه زمانی و چگونه از فلش استفاده کنید و بسیاری مطالب دیگر. ما همچنین به شما خواهیم آموخت که چطور یک لنز را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید و چطور بیشترین بهره را از نرم‌افزار‌های ویرایش عکس وچاپگر‌ها ببرید. امیدواریم ازین مقاله‌ لذت برده و تصاویری که پس از آن ثبت می‌کنید را با ما به اشتراک بگذارید.

بخش اول: دوربین خود را تنظیم کنید

طبیعی است که هیجان زده باشید و نتوانید برای شروع عکاسی صبر کنید، اما پیش از آن صرف چند دقیقه وقت برای یادگیری تنظیم دقیق دوربین می‌تواند مفید باشد. این کار نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژیتان در بلند مدت می‌شود، بلکه کمک می‌کند با پیکر‌بندی رابط کاربری دوربین‌تان، توانایی‌هایش، کارایی‌هایش و مشخصاتش بیشتر آشنا شوید. با کمک راهنمای تنظیم سریع دوربین که پیش روی شماست، این کار فقط چند دقیقه زمان می‌برد.

کیفیت بالای عکس را انتخاب کنید

وقتی پای فرمت فایل عکس پیش می‌آید، ترجیحا با فرمت Raw  عکاسی کنید تا JPEG. digital photography Guid با کمک اطلاعات دقیق و کاملی که با فایل غیرفشرده‌ی Raw  ثبت می‌شود، می‌توانید در صورت لزوم انعطاف بیشتری در ویرایش عکس پس از عکاسی‌ داشته باشید. ( در بخش هفتم توضیحات جامعی بر فایل RAW خواهیم داشت ). سعی کنید حساسیت ISO  را تا جای ممکن پایین نگه دارید. ایزوی ایده‌آل بین 100 تا 400 است. چرا که ایزوی بالا باعث ایجاد نویز در تصاویر می‌شود. digital photography Guid – نکته‌: حد ایزوی ایده‌آل بستگی مستقیم و بسیار کاملی به نوع دوربین، سایز حسگر و فن‌آوری روز دارد. برای مثال ممکن است در شرایط نوری یکسان دوربینی در ایزوی ۳۲۰۰ نویز کمتری نسبت به ایزوی ۴۰۰ در دوربینی قدیمی‌تر یا با حسگر کو‌چک‌تر داشته باشد. حتی نوع نور نیز در ایزو موثر است. برای مثال گاهی ایزوی ۶۴۰۰ در دوربین فول فریم فوق‌العاده‌ی 6D کانن ولی در نور مناسب، نویز کمتری از ایزوی ۳۲۰۰ اما شرایط نوری نامناسب تولید می‌کند. برای شروع، فعلا تراز سفیدی یا White Balance  را روی حالت خودکار( AWB) بگذارید. digital photography Guid هرچه به جلو پیش بروید اعتماد به نفس بیشتری برای استفاده از حالت‌های دیگر به دست‌ خواهید آورد.

حالت نوردهی مناسب را انتخاب کنید

دوربین‌های DSLR حالت‌های مختلفی از تنظیمات نوردهی را در اختیار شما می‌گذارند. از حالت تمام خودکار (مثل دوربین‌های خانگی و غیر حرفه‌ای)، تا حالت تمام دستی. digital photography Guid درحد مابین این دو حالت افراطی، دو حالت‌ محبوب و پرکاربرد نیمه خودکار وجود دارند. حالت‌های تقدم دیافراگم و تقدم شاتر که کنترل زیادی را برای بروز خلاقیت فراهم می‌آ‌ورند. در حالت تقدم دیافراگم، شما عدد دیافراگم مناسب ( میزان نور ورودی به حسگر-م) را انتخاب می‌کنید و دوربین به طور خودکار سرعت مناسب شاتر را جهت ثبت تصویری با نور مناسب تنظیم می‌کند. در حالت تقدم شاتر قضیه برعکس است. به این معنی که شما سرعت مناسب شاتر را انتخاب کرده و دوربین‌تان درباره‌ی دیافراگم مناسب تصمیم می‌گیرد. می‌بینید چقدر ساده است؟

حالت مناسب نورسنجی  را انتخاب کنید

digital photography Guid گزینه‌های نورسنجی بسته به مدل دوربین متفاوت است. اما سه نوع نورسنجی متداول بین تقریبا تمامی دوربین‌ها، نورسنجی چند منطقه‌ای ( با نام‌های Multi-zone یا  evaluative یا Matrix نیز شناخته می‌شود)، نور سنجی مرکزی ( Centre-weighted ) و نور سنجی نقطه‌ای (Spot) هستند. حالت نور سنجی چند ‌منطقه‌ای تمام صحنه را در نظر می‌گیرد و بر طبق آن نور مناسب را تنظیم می‌کند. این حالت بسیار دقیق است و در بیشتر موقعیت‌ها کاربرد دارد. حالت نورسنجی مرکزی، %۶۰ مرکزی فریم را در نظر می‌گیرد و بیشتر مناسب عکاسی پرتره است. اما نورسنجی نقطه‌ای یک نقطه‌ی خاص را در نظر می‌گیرد و معمولا دقیق‌ترین حالت است.

دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم کنید

سرعت شاتر و عدد دیافراگم نه تنها زمان و میزان نور ورودی به دوربین را کنترل می‌کنند، بلکه اثر مستقیم و تعیین کننده‌ای بر شکل نهایی تصویر دارد ( عکس چطور به نظر برسد). دیافراگم برای تنظیم عمق میدان به کار می‌رود. عمق میدان میزانی از صحنه است که در ناحیه‌ی فوکوس قرار دارد و واضح است. اگر می‌خواهید پس‌زمینه محو شود، به دیافراکم باز مثل F2.8 یا F4 نیاز دارید. اگر می‌خواهید همه چیز از جلو تا عقب و از نزدیک تا دور واضح باشد، باید از دیافراگم‌های بسته مثل F22 استفاده کنید. سرعت شاتر باعث می‌شود اجسام متحرک ثابت یا محو شوند. با سرعت شاتر کم مثل 2 ثانیه حالت Motion Blur و القای حس حرکت را خواهیم داشت. اما با سرعت بالا مثل 200/1 ثانیه اجسام متحرک در لحظه ثابت می‌شوند. digital photography Guid نکته‌: سرعت بالای شاتر باعث خنثی کردن لرزش دست می‌شود.

حالت فکوس و نوع شاتر زنی Drive را تنظیم کنید

برای اطمینان از ثبت تصاویری بسیار شارپ و واضح، دوربین‌های ‌DSLR حالت‌های مختلف فوکوس را ارایه می‌دهند. دوحالت اصلی شامل تک شات ( Single-Shot) برای عکاسی مناظر و سوژه‌های ثابت و ساکن و حالت فوکوس پیاپی ( Servo یا  Continious) برای عکاسی از سوژه‌های متحرک است. digital photography Guid بیشتر دوربین‌ها چندین نقطه‌ی فوکوس دارند که می‌توان به صورت دستی آنها را انتخاب کرد. حالت شاتر زنی یا Drive Mode به شما امکان این انتخاب را می‌دهد که با هر بار فشردن دکمه‌ی شاتر یک بار عکس بگیرید یا با هر بار فشردن شاتر چندین عکس پشت سر‌هم گرفته شود. digital photography Guid همچنین با این تنظیمات می‌توانید به دوربین بگویید با فشردن دکمه‌ی شاتر در همان لحظه عکس را بگیرد یا این کار را با تاخیری ۲ یا ۱۰ ثانیه‌ای انجام دهد. نکته‌: گاهی در ثبت تصاویر با زمان بالا یا همان Long Exposure حتی اگر دوربین بر روی سه پایه باشد، لرزش حاصل از فشردن دکمه‌ی شاتر عکس را محو می‌کند. برای جلوگیری از این کار می‌توان از حالت تاخیر ۲ ثانیه استفاده کرد.

یک عکس تست بگیرید

حالا که دوربین را تنظیم کردید وقت آن رسیده که اطمینان حاصل کنید از LCD دوربین درست استفاده می‌کنید. منظور این است که با استفاده از دکمه‌ی زوم، عکس نشان داده شده بر نمایشگر پشت دوربین را بزرگ‌نمایی کنید تا با چک کردن نقاط مختلف آن، از شارپ بودن یا میزان نویز مطلع شوید. همچنین سعی کنید خود را عادت دهید برای چک کردن نور‌دهی، از هیستوگرام و جدول تن بهره ببرید. هیستوگرامی که بیشتر بخش‌هایش در سمت چپ باشد نشانه‌ی نور‌دهی کم ( Under-exposure ) و هیستوگرام متمایل به راست نشانه‌ی نوردهی زیاد ( Over-Exposure ) است. digital photography Guid اگر همچنان درباره‌ی کیفیت عکس خود شک دارید، تنظیمات را تغییر داده و یک عکس دیگر تست بگیرید. امیدواریم این مقاله مورد پسند و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گرفته باشد. با مجموعه سافاری کیش در مقالات دیگر همراه باشید تا این بحث را ادامه دهیم.

در ادامه از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

منبع: Digital Camera World

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معماری-اشتراک-تصویر
برای دریافت آخرین خبرها ثبت نام کنید
پیشنهادات و آفرهای ویژه، جشنواره ها، تخفیفات و... همه در ایمیل شما